.
TRAVEL KONYA 03: KONYA ARKEOLOJİ MÜZESİ
.
GEZİ TARİHİ: 17 Aralık 2023, Pazar.
Konya Arkeoloji Müzesi:
Konya' da müzecilik faaliyetleri 19. yüzyılın sonlarına doğru başlamıştır. Alaaddin Tepesi ile Konya Bedesteni' nde toplanan eserler 1901 yılında Karma Ortaokulu' nun güney batı köşesinde açılan "Müze-i Hümayun Konya Şubesi" ne taşınır. Müze-i Hümayun Konya Şubesi Anadolu' da açılan ilk müzedir.
Mevlana Dergahı' nın 1926 yılında Konya Asar-ı Atika Müzesi olarak düzenlenmesi üzerine Müze-i Hümayun Konya Şubesi kapatılarak müzede bulunan eserler yeni açılan Konya Asar-ı Atika Müzesi' nde sergilenmeye başlanır.
Konya Asar-ı Atika Müzesi' nin 1953 yılında Mevlana Müzesi olarak düzenlenmesinden sonra arkeolojik eserler İplikçi camisine taşınır. 1962 yılında İplikçi camisinde bulunan eserler yeni yaptırılan bugünkü Konya Arkeoloji Müzesi binasına taşınır.
Konya Arkeoloji Müzesi' nde Neolitik çağdan başlamak üzere, Eski Tunç, Orta Tunç ( Asur ticaret kolonileri ), Demir Çağı ( Frig, Urartu ), Klasik, Helenistik, Roma, Geç Roma devirlerine ait Konya ve çevresinde bulunan eserler sergilenmektedir. Müzede Çatalhöyük ve Karahöyük eserleri ile Roma dönemine tarihlendirilen lahitler dikkat çekicidir.
Müze bahçesinde sergilenen eserler.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Müze girişinde sergilenen eserler.
Müze içinde sergilenen eserler:
Herakles Lahdi, Sidamara Tipi, Roma Devri, MS. 250 - 260.
Lahit arka yüzü.
Aslanlı Mezar Steli ( Yekpare taştan yapılmış mezar taşı ).
Topraktan yapılmış mezar.
.
Girlandlı Lahit, Roma Devri, MS. 3. yüzyıl.
Sidamara Tipi Lahit, Roma Devri, MS. 3. yüzyıl.
.
Pamfilya Tipi Lahit, Roma Devri, MS. 3. yüzyıl.
Sidamara Tipi Lahit, Roma Devri, MS. 3. yüzyıl.
Poseidon ( Deniz Tanrısı ), Roma Devri, MS. 2. yüzyıl.
Toprak mezarlar.
Ostotek ( Kül kutusu ):
Orta ÇAğ ölü gömme adetlerini yansıtan, ölen kişilerin yakılmasından sonra küllerinin ve kemiklerinin konulduğu kaplardır. Bu sayede ölen kişilerin ölümsüz olduğuna inanılmaktadır. Stellerde ölen kişinin günlük hayatta yaptığı icraatlar ve mesleğine ait sahneler işlenir.
Amfora:
Sözcük kökeni olarak Grekçe "amphi" ( çift taraflı ) ve "phoros" ( taşımak ) sözcüklerinden türetilmiştir. Depolama, ticaret, ziyafet ve sofralarda olmak üzere gündelik hayatın her yerinde kullanılmıştır. Kül vazosu olarak kullanılan ve cenaze ile ilgili kullanılan amfora çeşitleri vardır. Zeytinyağı ve şarap gibi sıvı depolama yanında tahıl ve zeytin depolama alanı olarak da kullanılır. Üst üste konarak taşınması kolay olduğu için sivri dipli amforalar ticari amaçlı üretilir.
Afrodit:
Yunan mitolojisinde aşk tanrıçası.
Asklepios:
Yunan mitolojisinde sağlık ve hekimlik tanrısıdır.
Roma ve Bizans dönemi eserler.
Demir çağı seramikleri.
Kolye ve takı çeşitleri.
Sakal bıyık tarağı.
Koku şişeleri, Roma dönemi.
Toprak figürler.
Silindir mühürler.
Banyo küveti.
Toprak kaplar salonu.
Geometrik desenli duvar resmi, Doğu Çatalhöyük, Neolitik Dönem, MÖ. 6500.
Kase ve kaplar.
Tuzluk.
.
Çatalhöyük buluntuları, Geç Neolitik Dönem, MÖ. 6400 - 5900.
Mızrak ve ok uçları.
Toprak küpler.
Bebek mezarı:
Çatalhöyük' te yaşayan insanlar ölülerini evlerinin tabanlarına gömerler. Genel olarak ölüler, bu iskelette olduğu gibi, dizler karına çekik biçimde gömülürler. Öldüğünde yaklaşık bir yaşında olan bu bebek, el ve ayak bileklerinde birer dizi boncukla gömülmüştür. Bilezikler taş ve kemik boncuklardan oluşurken halhallar sadece kemik boncuklardan yapılmıştır. İskeletin sol tarafında yer alan kahverengi bölge bebeğin üzerine yatırıldığı sepetin kalıntısıdır, ayrıca kırmızı aşı boyası gömütün üzerine serpilmiştir. Bu iskelet binada bulunan dokuz iskeletten ( üç erişkin, altı çocuk ) bir tanesidir. İlginç gömü hediyeleriyle iskeletin çok iyi korunmuş olması bu iskeleti özel bir konuma getirmektedir.
Yetişkin iskeleti, Doğu Çatalhöyük, Neolitik Dönem, MÖ. 6300.
.
Kap ve dilgiler.
.
Figürün mermer, Çatalhöyük buluntuları, Geç Neolitik Dönem.
Antropomorfik ( insan biçimli ) kaplar, MÖ. 2000 - 1750:
Seramik kapların kullanımının başlangıcından itibaren insan vücudu ve parçaları seramik sanatına konu olmuştur. İlk örneklerinde bu tanrıça ritonunda da olduğu gibi genellikle dini amaçlarla yapıldığı düşünülen bu kaplar, MÖ. 4. yüzyıldan itibaren sanatta realizmin de etkisiyle gündelik hayattan figürler şeklinde de yapılmaya başlanmıştır.
Üzüm salkımı şeklinde kap.
.
Libasyon ( sıvı sunusu ) kapları, Karahöyük, MÖ. 2000 - 1750:
Dini tören ve ritüellerde kullanıldığı tahmin edilen üzüm salkımı şeklinde yapılması nedeniyle olasılıkla dökülen sıvı olarak şarabın tercih edildiği libasyon kaplarıdır.
.
.
.
.
.
@bygölgegezgin
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder